Friday, February 16, 2007

أبجني تجدني


بالذوق بالعافية هاتدفع
من منا لم يدفع رشوة في حياته ؟؟
فبرغم علمنا أن الراشي والمرتشي في النار وبئس المصير إلا إننا جميعاً وقعنا في فخ دفع الرشوة رغماً عنا
وسأسوق إليكم عدة أمثلة مما رأيته بأم عيني وأبوها كمان
- فعندما كنت أستقل سيارة أجرة أستوقفنا عسكري للمرور موجهاً كلامه لسائق التاكسي : أنت مش رابط الحزام ليه ؟؟ هات الرخص وأبقي خدها من المرور
السائق مرتعباً : يابيه أنا واحد علي باب الله وده رزقي ورزق عيالي، ووضع في يد العسكري ورقة بعشرة جنيهات
فردها العسكري متأففاً .. فقلت في سري لسة فيه ناس عندها ضمير ومابتقبلش الرشوة .. ولكنه أتبعها بقوله العشرة جنيه دي تجيب بيها كيس لب تقزقزه أنت والعيال أنا مابأخدش أقل من ثلاثين أهيف ، فدفعها السائق رغماً عنه فمجبر أخاك لا بطل
أظن موضوع رشاوي المرور ده منتشر أوي وياسلام بقي لو كنت آخر الشهر ومامعاكش تدفع الرشوة يبقي راحت عليك ياجميل الرخصة وهاتدوخ عليها السبع دوخات لحد ماترجعها تاني
المثل التاني
واحدة بنت حلال عاوزة تشتغل في شركة بترول سألت وأستفسرت عن كيفية التحاقها بهذا العمل المجزي دلوها ولاد الحلال عن التسعيرة وهي عشرين ألف جنيه كل جنيه ينطح جنيه تدفعهم بالتي هي أحسن للمسؤلين عن تعيينها
ودفعت الفلوس بعد أن عرفت أنها لكي تلتحق بأي عمل حكومي يجب عليها الدفع أولاً وبنفس راضية دفعت الفلوس وهي الأن علي وشك التعييين أدعولها بقي تتعين ومايتنصبش عليها
المثل الثالث
عاوز تهرب من التجنيد عاوز تفلسع وتريح وتدلدل رجليك دورلك علي ضابط يستحسن لواء يكون ضميره ميت وشبعان موت وأعرض عليه رشوة وفاصل معاه لحد 3الاف حنيه وأضمن أنك لا هاتشتغل مراسلة ولا هاتنضرب علي القفي ولا هاتضيع سنه أو ثلاث سنوات في تجنيد لا بيقدم ولا بيأخر
دي بلادنا بلد العز والفلوس الكتييييييير

12 comments:

Amira said...

ده موضوع حقيقي فعلا

و مش عارفه ازاي نقاومه

يعني في شركه حكوميه اعرفها كلها فساد
قلت للموظفه اشتكوا رئيسكم

ضحكت و قالت لي بنشتكيه
و الوزاره بترجع له الشكاوي للبت فيها

النظام كله فاسد
و مفيش كبير يحل و يربط

يعني مثلا لو السواقين رفضوا دفع الرشوه و راحو اشتكوا ظابط المرور تفتكري حيعملوا ايه

اذا كان كل شيء في ادارة المرور نفسها بيمشي بالرشاوي اللي بيسموها اكراميات او بقشيش

أم أحمد said...

انا بجد مش شايفة ان فيه امل ان البلد ممكن تنضف طول ماللي ماسكينها حراميه

Ensan said...

موضوع عسكى المرور ده بالذات , بيحصل كتيييييير , كل يوم بنشوفه , ده انا كنت مرة صورته وهوة بياخد فلوس-كذا عسكرى مش واحد - وكل يوم المنظر بيتكرر قدامى

أم أحمد said...

Ensan
---------
عارف المصيبة ايه ان الضابط الكبير اللي مفروض انه محترم بيبقي واقف وشايف العسكري بيساوم الناس علي الرشوة ومابيفتحش بقه

زحل الفلكي said...

اولا وقبل اي حاجه انا سعيد اني دخلت مدونتك

وفي التدوينة دي بالذات علشان انا لسه كاتب واحده على نفس المشكله قريب
ومكرر الكلام عن حاجات شبيهه في اخر تدوينة

الموضوع بقا منتشر بشكل عجيب

انا بقول انه يديله الرخصة اكرمله
ويدوخ ويحتسب دوخته دي عند ربنا

شفت الرشوة في ميدان رمسيس واول مره اشوف رشوة كده علني بما اني مش من القاهره يعني

شفت حاجات كتير تحرق الدم وتتعب نفسية الواحد
بس كل واحد من اللي بيدفع رشوة علشان يشتغل ده لازم يكون متأكد انه عمل حاجه كبيره غلط
وربنا مش بيبارك في اللي عمله ده
علشان كده حط نفسه في دائرة الملعون

لأن الله لعن الراشي والمرتشي والرائش


وبعدين معلش يعني اللي معاه عشرين الف علشان يدفعهم رشوة

ميعمل بيهم مشروع احسن
تقبلي تحياتي على البوست الجميل
والموضوع الكبير اوي اللي لو فضلنا نتكلم فيه حنحتاج اسابيع

واللا ايه ؟

Diyaa' said...

في المحاكم الرشوة شئ أساسي..وفي أي مصلحة حكومية
بس أنا عندي حل لمشكلة الجيش دي...ضعف النظر اللي عندي ميدخلنيش ولو حتي عسكري إشارة ...أصل الضعف ده بيودي في داهية ...أنا عن نفسي لو دخلت الجيش هموت من كتر الأرف الصراحة وبإذن الله هتحسب عند ربنا شهيد
يلا بلا وجع دماغ
أنا قلت في مرة من المرات اللي كنت مخنوق فيها إن مصر بلد مش متربية ..
متهيألي أناأصبت كبد الحقيقة
يا رب تكوني كويسة وأدعي لروان ..:(

Known as PHYSCO said...

يعنى الحمد لله انا لسة ما دخلتش المرحلة اللى لازم فيها أدفع رشاوى ... وباتمنى من ربنا انى عمرى ما ادفع رشوة و لا آخد رشوة .. بس أمنية صعب تتحقق لكل الأمثلة اللى انتى قلتيها .. و كتييييييير أكون راكبة الميكروباص جنب السواق و ألاقيه بيدى العسكرى حاجةفى إيده من غير كلام من غير أى حاجة ... ربنا يسترها علينا

admelmasry said...

ما بقتش بلد شهادات خلاص

تحياتي ليكي يا ام احمددد

أم أحمد said...

Supernova
=========================
منور المدونة اولاً
الموضوع ده بقاله شهرين بيلح عليا عشان اكتبه والصراحة من كتر مابقيت اشوف رشاوي بقيت اشك انها مش حرام دي بقت في كل حتة وكأنها قانون في عيادة الدكاترة عشان تدخل في دور مش دورك وفي جميع المصالح الحكومية التي تستحق شعار ادفع الرشوة فوراً فأنت في مصلحة حكومية وشغل مخك تأكل ملبن

Diyaa' said...

الجهاز شكله فصل وأنت بتكتبي التعليقات ..يا رب تكوني بخير
أدعي لروان

أُكتب بالرصاص said...

يا ام احمد قلبتي المواجع

فعلا..في كل مكان ..مش بس المرور ..

وكل مصلحة
علشان تقضي المصلحة لازم
تدفعي المصلحة

ربنا ينتقم مناللي كان السبب

حاول تفتكرنى said...

يااااااااااه
المثال الاول فى الجون

الرشوة ف المرور اصبحت سرطان

وكل اللى سايق عربية فى البلد خصوصا التاكسي والمكيروباص بيعتبر ده اتاوة

وكل يوم الأتاوة بتزيد مليم




على فكرة
المدونة حقا رائعة ، قراتها كل مافيها
تحياتي