Friday, October 13, 2006

هنــــــــــــــيالـــــــــــــك يا مـــــــــــواطـــــــــــن



هنيــــــــــــــالــــــــــك يـــــــــــافــــــــــــاعـــــــل الـــــــــخيــــــــــر والــــــــــثواب
تبرعوا لنجدة حكومة لا تستطيع حل مشاكل شعبها .....ه
حكومة محتاجة حد ياخد بإيديها ورجليها كمان .....ه
حكومة محتاجة لمتبرع لينشيء لها المستشفيات ويعول لها الأيتام ويرعي المحتاجين .....ه
حكومة إعلانات جرائدها القومية تفتتح بجملة تبرعوا من أجل المريض الفقير ....ه
حكومة تهوي الشحاتة علي صفحات الجرائد والتلفيزيون .....ه
حكومة ليست فقيرة ولكن من أولوياتها إنشاء المشاريع والمباني التي يتم تكهينها بعد قليل ....ه
حكومة تماثيلها أهم من بني آدمينها الأحياء....ه
حكومة دراعها طايلة ومفترية علي الغلابة بس .....ه
وعشان الصدقة تجوز ولا يشوبها شبهة الرياء فلن اذكر أسم النبي حارسها والحدق يفهم بقي
فإذا رق قلبك وفرت دمعتك
تبرع علي حساب رقم0000حكومتنا 00000
إتبرع ولو بجنيه ... إتبرع بإللي تقدر عليه

30 comments:

أم أحمد said...

مساء الخير
صباح الخير
الو الو
انا غيرت نظام الكومنت
ها حلو كدة

admelmasry said...

حكومة تماثيلها أهم من بني آدمينها الأحياء


ههههههه
ع العموم انا اول مرة اشوف نظام الكومنت الجديد

والنظام دا بيعجبني جدا

اما بالنسبة لبني ادمين هذه البلد

اقصد ولادي ياعني

فهم خدوا علي كده

خلاص

جتتهم نحست

اصبحنا دلوقتي بندعي

يارب

خد مننا واديهم
يارب عرينا وخطيهم


والسلااام

Gid-Do - جدو said...

سحر
حلوة فكرة البوست مناسبة لجو رمضان وفعل الخير واجب حتى وان كان التبرع للحكومة ـ اعتقد ان النظام دة موريح بالنسبة للناس اللى بتعلق واشكرك على هذة اللفتة الكريمة منك ـ تحياتى

أحمــــــــدبــــــــــلال said...

مفيش تبرع بالتليفون
أو عن طريق رقم موبايل أو أنترنت

؟؟

Diyaa' said...

اه حلو أوي نظام الكومنت ده
و ايه حكاية حرف ال ه ؟! قصدك الحكومة السيريلانكية اللي فاضية تضرب الناس في عبد الخالق ثروت و بتقبل اعتذار اولمرت عن كل جندي بينضرب علي الحدود ؟
انا لولا أني صايم و أن في أنسات بتيجي هنا كنت ترجمت ال ه كلمة تانية مش لطيفة :(
حلو البوست بس انا مخنوق خلقة ..اكتبي عن الدنيا البمبي بتاعة صفاء ابو السعود و مسلسلات رمضان
و أنا عن نفسي متبرع بعدم الدعاء عليهم في شهر رمضان
سلام و المرة الجاية أنا معاكي بس الدعوة توصل بدري سنة و بتفاصيل أكتر _فين و أمتي يعن _

saso said...

سحر يا جميلة انا فرحانه بجد جدا اني شفتك امبارح صحيح اللخبطه اللي حصلت خلتني مالحقش اتكلم معاكي
بس ان شاء الله المرة اللي جايه نعرف نتكلم
:)

محمد البرلسى said...

موضوع جميل اتمنى تعليقك على اخر بوستين

عندى
تحيا تى

أم أحمد said...

آدم المصري
-----------
منور المدونة يازوق ياأبو الكرم كله
آدم المصري ياجماعة كان فاكرني واحدة كبيرة في السن ليه هي مدونتي باين عليها لواحدة كبيرة كدة
انا بقي كنت فاكرة آدم ده حاجة تانية خالص مش ممكن الكتابات دي تطلع
من الإنسان ده سبحااااااااااااااان الله

أم أحمد said...

جدو العزيز
-----------
انا قلت اساعد برضه واهو ينوبني ثواب
برضه
أحمد بلال
--------
ممكن تتبرع عن طريق تليفون حكومتنا ماهو كله منفذ علي كله
ضياء
-----
انت ماجيتش الامسية ليه؟ انا كنت هناك وقابلت ناس ذي العسل اخلاق بجد الحمد لله علي معرفتهم
اما بالنسبة لحرف الهاء فانا قصدي بريء والله وهو اني مابعرفش اعمل نقطة من غير حرف بعدها فأخترت حرف الهاء عشان مدور ذي النقطة
اما الدنيا البمبي فإيدي علي كتفك منين ياضنايا يروحولها منين بالقطر ولا الميكروباس
ســـــــــــــاســـــــــــــو
-------------------------------
كويس انك نورتيني انا ماعرفتش حتي اودعك قبل ماأمشي انت شفتي الولاد كانوا عاملين فيا ايه توبة اخدهم معايا في حتة تاني قمر ياساسو
دعـــــــــــــاء غـــــــــريب
-------------------------------
هيثم أساساً ماعرفنيش غير لما قلت أسمك انتي فين بتصل بيكي مش لاقياكي عاوزة احكيلك عن الناس العسل اللي قابلتهم ولا صوت هيثم ياه علي جماله ولا عزفه علي العود يهز القلب انا قعدت أعيط من كتر تأثري بالعزف وكلمات الأغاني إنسان محترم بجد فاتك كتيير وشفت أحلام وشيرين مورجون وآدم المصري وساسو ومحمد فتح الله ايه ده دول أحسن من الخيال اللي رسمتهلهم في منتهي الزوق والأخلاق
القادم من الريف
----------------
ميرسي علي زيارتك انا جاية حالاُ

moorgen said...

سحر يا سحر
ازيك يا قمر

معلش انا جيت متأخر

بس انتى عارفة رمضان بقى

وبجد انا مبسوطة جدا ان شفتك وعرفتك وماشاء الله ربنا يخليك اولادك
ومعلش المرة الجايه يكون الوقت اوسع من كدا ان شاء الله
:)

rony said...

مساء الخير
ده يا ام احمد تسيئى الظن بالحكومه
ابيه جمال بيلم تبرعات بس انتى اللى مش عارفه
شوفينى بكره هاقولك على موضوع ابيه جمال او لو بتتفرجى على القناه الخيبه المصريه هاتعرفى

Adel said...

ام احمد كل سنة وانت بالف خير وعافية انت وعيالك وراجلك حلوة راجلك دي لانه كما وصفتيه فهو مثقف والمثقفين رجالة ثم اني مش عاوز اتبرع للحكومة الشحاته دي ما هم زي التيران والواحد منهم حيطة بدل ما يشحتوا ما يروحوا يشتغلوا ويحترمواروحهم ويرحموا نفسهم ذل السؤال





ثم انا زعلان جدا والله وزعلان بجد علشان تروحوا حفلات هيثم من غير ما تفكروني وشكرا واضح انكم ناس متحيزين وعندكم عنصرية ولحمة وملو خية وخفتم اجي معاكم وادندن بس واغطي على هيثم عموما مردودة يا ست ام احمد والوادعمورة عامل ايه ؟

admelmasry said...

هههههههه

شكلي ميكانيكي

أم أحمد said...

moorgen
----------
منوراني ياشيرين انا مبسوطة اكتر إني شفتك المرة الجاية إن شاء الله بقي هاتبقي في المعرض ويكون الوقت أوسع من كدةواكون من غير الولاد انا بحضر للقاء ده من دلوقتي علشان يحضره اكبر عدد ممكن من المدونين ايه رأيك؟


rony
-------
اسكتي ياروني انا لسة شايفة عربية مكتوب عليها حكومة من العربيات الوهم اللي بتمشي في الشارع كل ده وشحت من الشعب عشان مستشفي سرطان الاطفال اللي مش عاوزة تخلص

أم أحمد said...

المزاجنجي
-----------
عندك حق والله
موضوع حفلة هيثم جه فجأة الحقيقة عرفته بالصدفة وقلت إني رايحة الحفلة وانا مابحبش ارجع في كلامي ابداً العيال
جننوني وحرمت اخدهم معايا ابقي تعالي في المعرض بقي إن شاء الله بس بجد لو كل المدونين من نوعية المدونين اللي شفتهم هناك يبقي مافيش احسن من كدة بجد حسيت اني اعرفهم من زمان وانهم ذي اخواتي اخدنا علي بعض بسرعة ماشاء الله عليهم

آدم المصري
---------
حقك عليا ظلمتك ياباشمهندس

tamer afify said...

هاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاها



تامر العفيفي

أم أحمد said...

tamer afify
-----------
ميرسي ياتامر علي زيارتك ليا والتعليق اللي اعتز بيه
التعليقات دي علي فكرة بتعرفنا ببعض حتي لو كانت مختصرة انا زرت مدونتك وراجعة مبسوطة اوي وعن طريقها زرت مدونات تانية كتير
ميرسي مرة تانية

الأميره أوسه said...

أم أحمد الجميله
أحنا أتبرعنا زمان
وهانتبرع دلوقت لأنهم مش هايسبونا لحد مانتبرع ولو بهدومنا
وبعد كه ألأجيال الجيه
وهكذا
حاجه تكسف لما الحكومه اللى المفروض نعتمد عليها هى اللى بتعتمد علينا
تخيللى أنا عمرى ماستفدت حاجه من الحكومه دى غير أنى بامشى على أرض مصر المحروسه المتسفلته بالتراب وأحيانآ بدم ولادها
ياترى بعد رمضان فى حفلات ولا خلاص
شوفتى ساسو الأموره
وأدم وناس تانيه
أن شألله أشوفهم أنا كمان قريب
كل سنه وأنت طيبه

مجدى سرحان said...

أولا
إزيك
ثانيا وعلى مسئوليتى
مفيش حكومه أصلا
إلا إذا كان فهمنا للحكومه
ناس إختارهم
أأل من سبعتاشر ف الميه
من عدد الناخبين فى بلدنا
ومعلهش سامحينى
دا إذا كان الناخبين فى بلدنا مهتمين
أصلاباختيارهم حكومه بجد بتمثل مصالحهم
مش عواطفهم
وترضية إنفعالات لا تودى ولا تجيب
حكومه تعرف توزع الثروه المصريه ع المصريين
نافر نافر
مش
حبة منتفعين وترزية احكام ومخبرين وعساكر معاهم سلاح ينفع يحاربو بيه العدو
مش الشعب
على مسئوليتى
مش عيب تمثال بيحترم زوءنا
وثقافتنا الفنيه اللى عمرها آلاف السنين
أد ماهو عيب يبأه فيه فى بلدنا
ناس مش عارفه تودى الفلوس فين
وناس مش لائيه تاكل
أنا لو وزير عندى دم
أأدم إستآلتى فورا
بعد م اعتذر
لناس مصر
أم الدنيا
مش ام خمسه فى الميه من عدد سكانها

ودايما متألقه يا ست الكل
تحياتى للأسرة الأم اسرتك
والأسرة الكبيره
حبايبك رواد مدونتك الجميله

Diyaa' said...

بيروحوا بالعبارة
و متشكر علي دعوتك ليا بس والله فتحت الميل متأخر
فأبقي أبعتيلي ميل علي الهوتميل بدري بدري
المرة الجاية بإذن الله
و خيرها في غيرها

أم أحمد said...

اوسة
--------
ماحدش استفاد حاجة من الحكومة حتي البنية التحتية بايظة وعاوزة 20 مليار جنيه عشان تتظبط امال الحكومة كانت بتعمل ايه السنين اللي فاتت دي كلها اما عن موضوع الحفلات فالصراحة انا حرمت الولاد جننوني ياختي وانا ساكنة بعيد عن مامتي ماقدرش اسيب الولاد عندها بس احنا ناويين نتجمع في المعرض بس من غير مظاهرات وربنا يسهل

moorgen said...

سحر ازيك
كل سنه وانتى طيبه يا قمر
وعيد سعيد
انا اللى مبسوطه جدا بمعرفتك
وان شاء الله المرة الجايه يكون الوقت اوسع وانا اعتز بمعرفتك وصداقتك
(f)
شرين

Anonymous said...

ايه دا؟؟
اخض عليكوا
حفلة ايه دى اللى رحتوها من غيرى
لأ انا كده هازعل بجد
ماليش دعوه
دى أول مره ليا ازور البلوج بتاعك يا تانت
حلو بجد
وربنا يخليكى ليا على رفعك لمعنوياتى فى البلوج بتاعى
ياريت ما تحرميناش من وجودك
تعالى وهاعزمك على الفطار

أم أحمد said...

مجدى سرحان
------------
لو فعلاً كل وزير لقي نفسة مايستحقش الوزارة كان أعتزل ماكانش فيه وزير عمر كل ده بس مافيش حد بيحترم منصبه وبيحترم طلبات الشعب
ميرسي علي كلامك الحلو ده
Diyaa'
-----------
إن شاء الله انا بقولك اهوه المرة الجاية في المعرض قبل كدة ماينفعش
moorgen
----------
ها أفتكرتي شفنا بعض قبل كدة فين
وينكى
--------
حفلة للفنان الرائع هيثم وانا بجد ماكنتش مجهزة للذهاب ومارضيتش اعمل إعلان عنها عندي لاني زوجة وماقدرش احدد مواعيد من غير إذن الاول
بس حلوة طنط دي

مـحـمـد مـفـيـد said...

اولا اسف جدا علي التاخير انتي عارفه وقت رمضان
ثانيا كل عام وانت بخير بمناسبه العيد المبارك
ثالثا ندخل في الموضوع اللي مش هيخلص ولا هينتهي طول ما الحكومه الفاشله دي موجوده
فهي تعودت علي التسول وعلي الشحاته ولم يبقي لها يد خارجيه تمد لها يد العون حتي وجدت ضالتها في الشعب الميت المسكين
فاللهم ارحمنا

Diyaa' said...

طيب حاضر و هستني منك ميل قبل المعرض أعرف التوقيت و المكان
و كل سنة و أنتي و المسلمين طيبين بمناسبة العيد
يا رب يكون فعلاً عيد سعيد علينا

Anonymous said...

احنا فينا من كدة؟؟

طيب سالتي دار الافتاء ان كان زكاة الفطر ممكن تروح للحكومة

:))))

كل سنة و انتي طيبة

أم أحمد said...

مـحـمـد مـفـيـد
------------------
كل سنة وحضرتك طيب
ثانياً
حكومتنا ان شاء الله ناويالنا علي تجريدنا من كل احلامنا ومن أي أمل ممكن يراودنا في عيشة معقولة ه ونعم الوكيل
Diyaa'
---------
كل سنة وانت طيب ياضياء
إن شاء الله لما المعرض بس يقرب هنبقي نحدد وجايز كمان نعمل إعلانات في المدونات الصديقة
Epitaph
---------
وهي دار الإفتاء تقدر تكح قدام الحكومة ياإيبي
وأنتي طيبة ياحبي

3lool said...

ههههههههههههههههه شر البليه ما يضحك

Yasmine Adel Fouad said...

ينفع اتبرع بقلم على قفا الحكومة ؟