Tuesday, August 15, 2006

براءة عيالها تحت ترابها


براءة عيالها تحت ترابها
نوع جديد من الحروب
نوع بينزف ثروات بلادنا
تكالبت علينا الأمم
ولا حول لنا ولا قوي
أين نحن ياعرب؟
لو نتحد
سيأتي يوماًونتحد بعد الدمار
ستتحد أطلالنا وشعورنا بالخزي والعار
سنكون عبرة لمن يعتبر
لبنان الأن وفلسطين
وغداًسوريا وإيران
ويالوعة قلبي علي بلدي
عندما يأتي عليها الدور
في البداية جردونا من سلاحنا
لاجل نطاطي
مين جعلهم حكام علينا يأمرونا وينهبونا غير ضعفنا
واه ياأمة متفرقة
براءة عيالها تحت ترابها متمددة
ممكن نحارب من غير سلاح
نضغط عليهم من غير مانقتل
دعوة سلام
من واحدة عاوزة تعيش في سلام

12 comments:

Anonymous said...

جعلت دمعى يتحرك .
بس ده أحسن ما يتحرك بعد كده وماليحقش ينزل منهم لله الحكام العرب اللى مخلينا زى الزفت وحطين دمغنا فى الارض.
دى أول مره ازور مدونتك وأنشاء الله مش حتبقى الاخيره.

msafa said...

اشكرك على المرور بمدونتى انا سعيد بالتواصل معاكى ... شغلك رائع انا اول مره ازور مدونتك
شكرا

مـحـمـد مـفـيـد said...

اعتقد انكي تستحقين الاشاده
احييكي جدا علي الشعور الجميل

msafa said...

احلى ما فى الجمال بساطة الجمال وقدرته على الاستمرار .. انا رضوا جديد فى عالم المدونان بس مش مهم عادى يعنى اكتبى اللى انتى عايزاه وبالكم اللى انتى عايزاه سواء فى وجود الوحى او فى غير وجوده من وراه يعنى اكتبى اللى جواكى وكل اللى بيوجعك من غير تردد
علشان تخلصى من عالم وتبتدى من جديد مع وجع جديد
انتى عارفه ؟ الاوجاع مش بتخلص
انا اللى بشكرك على زيارة مدونتى للمره التانيه

أم أحمد said...

تعرفوا انا نايمة بحلم بمدوناتكم جميعاً انا فعلاًدخلت عالم جميل رائع مافيش كلام عمالة احلم بكتابتكم وايه عجبني منها والمفروض ارد علي ايه منها انا بجد سعيدة بإنضمامي لكم

القلجاوى said...

براءة الصغار تحت التراب
، أنا معك وايضا كرامتنا دمنا واحلامنا
السيدة ام احمد لك كل التحية على هذا الشعور العميق بالوطنية
ولنهتف من اعماقنا
لتسقط اسرائيل
وليسقط الخونة بائعى صغارنا والوطن
عارفاهم ولا لأ
وشكرا على زيارتك لمدونتى

Nouran said...

حلووووووووووووووووة المدونة فعلا قرتها كلها
اما عن البوست ففعلا حاجة صعبة جدا والحال بقى مش قد كدة وربنا يستر

Anonymous said...

بعد الصبر هل هلال النصر ..رجالة حزب الله مع تضحيات الشعب اللبناني و مساندتهم ليهم كسروا مناخير الصهاينة حبيبة أوربا و أمريكا و رجلهم و دراعهم اليمين في المنطقة ..مش احسن من اللي ولادنا بيموتوا علي الحدود و يقوم حاضن خنزير الصهاينة و بايسه و يقولك بروتوكول ..شلاه يا بروتوكول ده حتي اقتصادنا واقع رغم وجود بنية تحتية عمرها 33 سنة ..
الخواطر جميلة جدا و بتحرك المشاعر و يا رب أقدر أعمل بلوج زي باقي البلوجز اللي اكتشتفها أمبارح بس ويا رب عن طريق المدونات دي نعمل حاجة ننفع بيها بلدنا و ميبقاش بس فضفضة..
ضياء

أم أحمد said...

ميرسي ياضياء علي تعليقاتك المفيدة والرائعة واعتقد انك عندك المقدرة انك تعمل بلوجر هايل بس ارجوك ابقي افتكر تبعتلي اسمه عشان ابقي اقراه وشكراًمرة اخري

el_assel said...

هــــــــــــــــاي
انا اكتر حاجة عجباني هي الصورة
بــجــد معبـــرة و مؤثــــرة
وربنا علي اليهود وانصارهم
hope 2 visit my blog

أجدع واحد في الشارع said...

انا مقرتش البوست
اول ما شفت الصورة دخلت على التعليقات على طول معرفش ليه

Anonymous said...

يسمع منك ربنا يا أم العيال
أوعدك هتكوني أول حد أبعتله لينك البلوج ومش هديه لحد الا بعد ما تشرفيني
أخوكي الصغير ضياء