Wednesday, September 06, 2006

إللي ماتتسمي رجعت تاني

ألحق كلك فرختين طازة
أقبل الشتاء وهلت بشايره وبعد أن كنت أنتظره بفارغ الصبر بجوه المعتدل في شقتي الحارة صرت أتوجس منه خيفة‘ وقد أستعددت له منذ فترة غير قصيرة وذلك عن طريق تناول الفراخ يومياً فأنا عاشقة لأكل كل ماله جناحان وماليش أوي في أكل اللحمة المرهقة مادياً لجيوبنا .

ولقد وصلني نبأ عن إغلاق العديد من محلات الفراخ لظهور حالات لإنفلونزا
الطيوربها .. ربنا يجعل كلامنا خفيف عليها ..

من كام إسبوع كدة قريت في الجرايد خبر عجيب مريب .
خبر أيه ياأم أحمد؟ خير اللهم أجعله خير .
- هاييجي منين الخير بقولك إنفلونزا الطيووور ياابني ‘ الخبر ده عن براء الطيور المهاجرة من نقل هذا المرض الخبيث وأن المرض ده مش جديد كمان ده قديم أوي .
- أقفي عندك هنا أمال أيه ياأخوانا إللي بلانا بالمرض ده ..
- الصبر شوية أنا جاية أهوه في الكلام ‘أكيد أول حاجة الإهمال وإنعدام الرقابة ‘ فلإنفلونزا الطيور مصل تحصن به الفرخة خلال مراحل نموها فيحميها من غزو هذا المرض اللعين ولكن ولأن بلدنا بلد مالهاش صاحب فكل واحد بيعمل إللي في راسه – يشمعني يعني جاد شويري بيعمل إللي في راسه وماحدش بيكلمه هو علي راسه ريشة – ولأن هذا المصل مكلف نسبياً كما أنه يرفع من سعر الفرخة ولهذا أكفي علي الخبر ماجور وقول ياباسط .
وطبعا ًلو كانت هناك رقابة ومتابعة من قبل الدولة لأجبر كل من تسول له نفسه بتربية الدجاج علي إستخدام هذه الأمصال .

عندما دخل هذا المرض مصرنا الغالية قلت ومازلت أقول أنه وصل لبيته ومطرحه وأنه هايشرفنا هنا كتير ومش هايخرخ ولو حتي بالطبل البلدي وهنا سيتحور المرض ويترعرع وجايز كمان نعيد تصديره لبرة .... وعماااااااااااااار يامصر.

يلا ياحكومة جاتلك علي الطبطاب هايموت منا كتير ولا حوجة لوسائل تنظيم الأسرة
كدة أوفر برضه ويجعله عامر .
مع تحيات الست أم أحمد
.

14 comments:

Ahmed Rashwan said...

انفلونزا الطيور تاااااااني ؟؟ا
معقولة يا أم أحمد ؟؟ا
جيبتي الكلام ده منين ؟؟ا

BackBone said...

بصوا يقه انفلونزا مش انفلونزا ان مش هبطل اكل فرااااااخ,

انا مقدرش ابعد عن الفراخ يام احمد.ـ

و بعدين بحس ان الموضوع ده كله مطبوخ من الحكومه علشان تضرب تجار الفراخ في الشرقيه, ممكن تتهميني بالبارانويا بس ان خلاص بقيت شايل روحي علي كفي و عارف انه لن يصيبنا الا ما كتبه الله لنا



اييييييههه, و حدوووووووووووه

ما دايم الا وجهه الكريم

أم أحمد said...

فيلم
من الجرايد وكنت من كام يوم في مدينة نصر عند مامتي وداخوا عشان يشتروا فراخ مالقيوش
باك بون
انا ذيك تمام ماأقدرش أعيش من غير فراخ حتي كنت بنزل اشتريها بنفسي بس بعمل احطياطات امن ونضافه بس كنت بشتريها من غير ماخد الولاد معايا عشان البوابه كانت رافضة تجيبها وبتقوللي لان الفراخ عيانة يامدام ولما بتزنق اوي كنت باشتري كوكي وامري لله
الغريب
ميرسي بجد علي إضافتك دي وانا متاكدة انك عندك حق لان الكلام ده انا علي علم بيه بس مارضيتش اكتبه عشان ماعنديش مصادر مؤكدة عليه وماحبيتش اكون ذي مروجي الإشاعات

Khaled gad said...

الحكومة شايفة ان المصريين بياكلو الظلط , انفلونزا الطيور ايه اللى هتقف فى وشنا
والحكومةطبعا تعرف اكتر مننا
كلى فراخ ماتقلقيش , بس هتوحشينا اوى

مـحـمـد مـفـيـد said...

العزيزه ام احمد
خلاص وسائل تنظيم الاسره دي بقت قديمه في دلوقتي طيارات وعبارات وحاجات كتيييييييييييييييير
وكل انفلوانزا وانتي طيبهوقديها طعميه لحد ما نشوف المصير

soosa el-mafroosa said...

يا أوختي كلي كلي و لا يهمك ..الإنفلونزا دي اختراع عشان واحد صاحبنا يستورد فراخ من بره ..أصل لو مرض زي ده بيتنقل بسبب قلة النضافه مش هيصيب 14 بس ..دي كان زمانها بقت هييصة

صلي ع النبي كده و سمي وكلي

Diyaa' said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Diyaa' said...

ليا طلب و مكسوف منه أوي ...بعد إذنك يا أم أحمد بس تستأذنيلي الأخت دعاء تعرفني بس الأكواد اللي ممكن اضبط بيها خلفية البلوج و احطله مثلا حتة مزيكا أو أي اضافات سواء صور أو ملفات ميديا
الميل بتاعي أهو و بليز اكدبي عليها كدبة بيضا كده عشان تهتم و ترد عليا بسرعة و انا اصلا شغال في نت كافيه فهستوعب كلامها بسرعة بإذن الله
infernal_themind2050@yahoo.com
مستني منك و منها رد قريب و متشكرين مقدما هتعبكم معايا بس بيني و بينك منظر البلوج مش محفز علي الكتابة
ضياء

أم أحمد said...

بحب مصر
هآكل فراخ تاكل معايا ؟
محمد مفيد طعمية ايه بس انا بحب الزفر ماقدرش اسيبه
سوسة المفروسة
عليك الف صلاة وسلام يانبي ميرسي علي زياتك ياغالية
ضياء
مبروك البلوجر هايل لونه يجنن يابني ده احسن من مدونتي عموماًانا زرتك هناك وقلتلك اللي اقدر اعرفه ولو عرفت جديد بلغني بليز

Diyaa' said...

متشكرين يا أم أحمد علي الزيارة و الرد و يا رب تكوني بخير و متقطعيهاش عادة
ابقي اديني طيب بلوج بنت مصرية ده أشوف و أشوف الأكواد بقي بأي طريقة تاني ...عموما مش مهم أوي لأن اعز اصدقائي عملت البلوج زي ما أنتي شايفة و اي تعديل فيه هلجألها أكيد بس برضه العلم نور ... ؛) و لما الاقي فرصة أكلمها أونلاين هبقي أعرف الأكواد و كده منها و أعرفك كل اللي هعرفه بإذن الله
بقولك ابعتي علي الميل عشان بشوفه كل يوم عكس اليلوج اللي لسه رجلي مخدتش عليه ...هههه
الميل هتلاقيه في البلوج ( ايميل مي )..و متشكرين تاني و ادعيلي بقي الاقي نفس تكتب

Diyaa' said...

علي فكرة انا منمتش بقالي يومين و ده سبب أني مشفتش اللينك بتاع كيف تنشئ مدونة اللي فوق العداد ...متشكرين علي الحتة الجامدة دي و أي كود هعرفه زيادة هبلغك و أبلغ مصرية بيه
مقلتليش موضوع التاج ده ايه ؟

Diyaa' said...

thank u
انا كنت فاكرها كلمة تاج العربي اللي بيتحط علي الجمجمة ده بس الحمد لله العلم نور و ربنا يخليكي لينا يا أم أحمد
هبقي أشوفه بعدين
المهم
بالنسبة لدرجة اللون فالتصميم بتاع البلوج كله علي أيد أعز صديقة ليا و اسمها ستيفاني و هيا ليها بلوج كله حكمة بس الأنجليش عالي شوية فلو مستعدة هبقي اديلك اللينك و تكلميها تطلبي مساعدتها بي هيا الصراحة أسرع حد شفته بيتعلم و الأكواد بتاعتها مش عارف هيا فاضية تحفظها ازاي بس احتما اللغة برضه تكون مساعداها
هبقي اسألك علي الكود اللي تحبيه بس اطلبي بالأسم
سلامات و متشكرين علي ردك يا أم احمد

كراكيب نـهـى مـحمود said...

دي اول مشاركة ليه هنا
المدونه ظريفه جدا ودمها خفيف اوي اوي
اوي يعني
انا مكلتش فراخ من رمضان اللي فات
هيه شكلها بقى عامل ازاي امانه تسلمولي عليهاوسلموا لوردة على مصر
كراكيب كركوبة

أم أحمد said...

منور ياكراكيب
طب مش كنت تقول كنا فرشنا البمدونة رمل انا بقي بزورك كتييير
اصلي بسرح مع نفسي كدة في مدونات خلق الله
الفراخ بتسلم عليك وبتقولك وحشتنا وبتقولك احنا بصحة وعافية وارجع كلنا تاني اللي بيتأذي من موضوع الفراخ ده اللي بيعيش معاها مش بياكلها بعد ماتتهري سوي علي النار