Saturday, March 15, 2008

كابووووووووووووووس


مساهمة مني في حملة غير حياتك ... أوقف المخدرات ... التي تأخرت كثيراً .. أكتب لكم
فقد باتت هذه الظاهرة من أخطر الظواهر الدخيلة علي مجتمعنا والتي قد تدمر جيلاً بكامله
فالمتابع منا للحركة التدوينية في مصر يلاحظ دخووول عدد غير محدود من الشباب المخدرين
فإذا كان هذا هو حال المدونون ... صفوة المجتمع ... إذا سمحتم لي طبعاً بوصفهم هكذا ... فما بالك ببقية الشباب
الحالة خطيرة ومؤلمة .. وتحتاج إلي وقفة
وربنا يستر علي ولادنا
أنا عارفة أن حالة البلد صعبة والعيشة مُرة ومحتاجة إلي وسيلة للهروب ... نهرب آه .. نضيع لأة
المخدرات ضياع للعقل
مش قادرة أستوعب كيف أن شاب مثقف يعلم بخطورة المخدرات ومع ذلك يختارها كصديق يرافق حياته ... ويدمر مستقبله
ففي كُليتي التي تخرجت فيها كانت هناك مجموعة معروفة من الشباب المخدر ... كنا نسميهم شلة الفساد
كنا نعرفهم من توهان نظرة عيونهم وميل رؤسهم ... وكنا ننبذهم ونخاف منهم ...ومع ذلك عندما أتذكرهم أتسائل .. لماذا لم يتحرك أحد أساتذتنا ويحاورهم ويحاول جاهداً مساعدتهم
فحالتهم كانت واضحة وضوح الشمس
لدرجة أن واحدة مثلي لاحظت هذا وأنا لم أكن أعرف معني كلمة مخدرات من أساسه
أين دور المجتمع ؟ أين العلاج ؟
من أجل غد أفضل للجميع يجب القضاء علي مروجي جميع أنواع المواد المخدرة
وأعدامهم في ميدان عام حتي يتعظ من تسول له نفسه بقتل عقول شبابنا
وتدمير جيل كامل أصبح لا يُعتمد عليه ... لا في حرب ولا سلم
تخيلوا معي أإذا قامت حرب لا قدر الله
هل يستطيع هذا الشاب المخدر المُغيب عقله أن يمسك سلاح ويدافع به عن أرضه وعرضه
أعتقد أنه ممكن يبيع سلاحه في سبيل شمة واحدة أو قطعة حشيش تعدل مزاجه
لمصلحة من هذا التوهان ؟
لمصلحة من هذه الغيمة الكثيفة من المخدرات ؟

10 comments:

عبده الرايق said...

ربنا يكرمك يا ام احمد
ويوفق المسئولين عن الحمله
لما هو صواب
لان المخدرات ملعونه ملعونه ملعونه

عبده الرايق said...

انا كنت اول تعليق
احمدك يارب

الجايزه ايه ؟؟؟؟؟
ياريت تكون ساندويتش لحمه
من اللى الموظفين اللى زى حالاتى بيسمعوا عنها

رئـــــيسـة حزب الأحلام said...

السام عليكم عايزة اعمل زى دة

kafrawy said...

اقوللك لمصلحة مين


انتى عارفة و انا عارف
الحيتان ليها ودان

زحل الفلكي said...

ياريت تيجي على اد كده وبس
ياريتها تيجي على اد ان واحد بيضر نفسه
سيبنا من المخدرات
نتكلم في السجاير
9
مليار دولار في السنه سجاير
19 مليار سيجارة سنويا
بنحرق 9 مليار في السجاير
طب مابالنا بالمخدرات
مش حرق فلوس وبس لا ده تهريب كمان ورؤوس المال بتتجمع وتهاجر بقا بره بسبب ان المخدر متهرب
يعني دمار في العقل
والشباب
والفكر والطاقة
والاقتصاد
وكل حاجه

أم أحمد said...

عبده الرايق
=============
أشكرك علي زيارتك
واتفضل سندوتش اللحمة يعني هي من جيبنا

أم أحمد said...

رئـــــيسـة حزب الأحلام
======================
أكتبي الموضوع اللي انتي عاوزاه وانا هابقي انزلك الصورة
مايهمكيش

أم أحمد said...

kafrawy
==========
اذا كان علي مصلحة مييين فلمصلحة ناس كتيييير
كلهم عاوزين يضرونا

أم أحمد said...

زحل الفلكي
===============
السجاير دي عاوزة وقفة لوحدها العالمكله بيحاول يبطلها واحنا لسة شبابنا شايف فيها رجولة

mostafa rayan said...

العزيزة ام احمد
مع حترامي الشديد لك اسمحي لي ن اختلف معك انا شايف ان عمرو خالد عمل الحملة دي علشان يلهي الناس بموضوع دخله اللي وصل ل2ونصف مليون دولار
الموضوع يطول شرحه وانا كتبت فيه عندي
لكن اللي عايز اقوله لك لما نفكر بعقل وتمهل شوية هتلاقي ان الحوار دة صعب قوي انك ترتاحي له
ارجوا انك تقبلي رأيي
وتحياتي لك