Saturday, March 22, 2008

آه ... وآه ..من تنابلة السلطاااااان


ياجماعة منظرنا بقي وحش أوي قدام العالم النامي

وبقينا في وضع مايعلم بيه إلا ربنا

مشكلة العيش وطوابير العيش خلت رقبتنا ذي السمسمة قدام فقراء العالم

مش عارفة أودي وشي منهم فين .؟ ... أنا بفكر جدياً إني أغير خانة الجنسية في بطاقتي وأكتب فيها صومالية

أنا عن نفسي بطلت أكل عيش من بتاااع الحكومة من زماااااااااااان

بس الصراحة نفسي بتهفني عليه كل كام يوم

أمال أيه ؟ ... ده أنا لحم كتافي وكتاف ولادي من خيره

وعلي رأي المثل ....العيش الحاااف بيربي الأكتاف


حالياً أنا مش لاقياه

وماليش في وقفة الطوابير ... لا أنا ولا زوجي

لدرجة أننا كنا في مرة ماشيين بالعربية فلمحت بعيني الأتنين راجل ماسك في أيده عشر ترغفة عيش لسة بنار الفرن ... المنظر كان يجري الريق

... كنت هاأقايس وأطلبهم منه إن شالله بسعر السوق السودة

بس لقيته متبت فيهم بكل قوته ...وكأنه ماسك في آخر ذاده

قلت بلاها ... لما أطلب من زوجي يقف ويشتري بنفسه

وأهو كله كفاااح من أجل لقمة العيش ... و يبقي أسم علي مُسمي

راح زوجي عشان يشتري العيش ... أحسن يكون وحم ولا حاجة

لكنه ذي مارااااح ذي ماجه .. أيده فاضية

سألته عن العيش .. رد : الدنيا هناك زحمة موووت والناس طوابير مالهاش أول من آخر .. لونفسك فيه أقف في الطابووور ... بس مش هاأرجع

قلتله : بلاش هو أنا لاقياك علي باب الجامع

وماأكلتش العيش

حد يبعتلي رغيفين وهادفعله بالعملة الصعبة

انا أيدي سايبة ومايهمنيش



المشكلة دي بقي وصلت لحد ريسنا وبكرة توصل للعالم كله


وهاتبقي فضيحتنا بجلاجل وصاجاااات


والريس بذات نفسيته أتدخل وقال حلوا المشكلة وألغوا الطوابير ... في الغالب مش عشان صعبانين عليه بس أكيد خايف تقوم عليه ثورة الجياع ويروحوا يقاسموه في العيش البيتي بتاع طنطتنا سوزي

إللي حازز في نفسي بقي وحارق دمي قوي

هي البلد دي مافيهاش حد ليه سلطة يحل مشاكلنا غير الريس

ريسنا آه علي عيننا وعلي راسنا

بس فين الوزرا ورؤساء الأحياء

كل حاجة لازم الريس يتدخل أمال الباقي بيعمل أيه لا مؤاخذة

شغلتهم تنابلة السلطان... يسقفواله ويهللوله

وينفذوا تعليمات وتوجيهات سيادته

هي المشكلة دي محتاجة توجيهات من سعادته

يعني لوفكروا يحلوها من نفسهم ... كان هايجري أيه ؟

16 comments:

رئـــــيسـة حزب الأحلام said...

السلام عليكم
ايه الموضوع التمام دة ياسوسو
وربنا يتوب علينا من وقفة الطوابير

kafrawy said...

ههههههههههههههه

انا مستعد اجبلك من كفر الشيخ كل اسبوعين عيش من ابو شلن و اجيبلك ب خمسة ج كل اسبوعين
اية رايك ؟

التعامل باليورو
ولا داعى للاحراج

3abdo me7tas said...

السلام عليكم
أول زيارة ليا وان شاء الله مش الأخيرة
بقى انتو لسه عندكو طوابير العيش
يععععععععع
لو كنتى هنا من 10 دقايق كنتى تشوفى العربية بتاعت العيش وهى بتوزع علينا فى البيوت
مين قال اننا هنتفضح ما العيش كتير وبيوصل لغاية البيت هنا اهو
وكل ده على أوامر سيادة الريس
ربنا يخليك لينا يا ريس يا مهشتكنا يا مظبطنا
عقبالكم
ولو عايزة رغفين عيش انا موجود وفى الخدمة عشان خاطر أحمد بس
تحياتى

mnoon said...

السلام عليكم ياأم أحمد
بصى إحنا بلد فلاحين
يعنى الخير كتير
والحمدلله
الدقيق موجود فى كل بيت
والفرن بيشتغل فى كل بيت يوميا
وبالرغم من كده تلاقى إزدحام رهيب عند الطابونه
عارفه ليه؟
أصل الناس عندنا بتشترى العيش علشان تأكله للفراخ
شوفتى الخيبه
بس لو نفسك جيباكى عليه
إبعتى بس العنوان
وأنا هبعتلك العيش
والفراخ كمان
سلاااااااااااام

Desert cat said...

لاء يا ام احمد مالكيش حق تقولى عليهم تنابلة السلطان
هما بيعملوا وبيعملوا عمل عظيم جدا كمان
بيسرقونا وبينهبونا ويقيفوا لنا قوانين علشان ينضفوا جيوبنا اول باول
بخلاف اعن هما اصلا السبب فى طوابير العيش دى
الناس مش فاضيه يا حبيبتى

مجداوية said...

بصى يا أم أحمد
الريس بتاعنا بيلعب معانا لعبة دمها خفيف أوى يعمل مشكلة والناس تحس بيها وتطفح الكوته وتقول الغوث يقوم هو يجى زى سوبر مان وينقذنا تتحل دى يقوم يعمل مشكلة تانية وهكذا اللى متعرفهوش ان عنده لجنة سرية عملها اختراع المشاكل للشعب المصرى ولجنة تانية لقياس الضغط ومهمتها انها تقوله عن اللحظة المناسبة لحل المشكلة قبل الشعب ما ينفجر ويفرع فى وشه من كتر الضغط ,,ادعى بقى ربنا يجيب للجنة السرية دى مصيبة تشيلها وميلحقش هو يحل المشكلة ونفرقع فى وشه قادر يا كريم

انتى اللى فين يا جمييييييييييييييييل ؟؟

أم أحمد said...

ئـــــيسـة حزب الأحلام
============================
ربنا يتوب علينا كلنا

أم أحمد said...

kafrawy
==================
انا معايا اتنين دولار معدن يجيلبولي كام اسبوع دول

أم أحمد said...

3abdo me7tas
==================
يشمعني احنا العربية ماجاتش عندنا انا بقالي اسبوع مستنياها بس هي مش عاوزة تحن علينا

أم أحمد said...

mnoon
==================
انا عاوزة جوزين حمام كمان نفسي هافاني عليه ومش لاقياه

أم أحمد said...

Desert cat
==============
لا منهم ولا فايد شرهم

أم أحمد said...

مجداوية
----------------
يارب مصيبة تشيل اللجنة واللي مخترعينها

أم أحمد المصرية said...

صديقتي ام احمد اولا انا سعيدة جدا بالبصرة اللي حصلت من تكرار الاسم ربنا يخلي كل الاحمدات بس متهيالي احمد بتاعي اكبر ابقي اتفضلي في مدونتهاسمها احمد ابن ام احمد :)
ثانيا انا اسفة جدا علي التأخير في رد الزيارة اللي شرفتيني بها بس و الله ظروف كمبيوترية خارجة عن ارادتي اما بالنسبة لموضوع العيش فدي كماليات
ده حتي العيش بيتخن يا بنتي و الخضار فيه مبيدات و اللحمة فيها جنون بقر و الطيور انت ست العارفين يعني
با ختصار الاكل كله مالوش لازمة و احمدي ربنا ان ربنا خلق الهواء مجانا لا يباع

أم أحمد said...

أم أحمد المصرية
=====================
خطوة عزيزة ياأم أحمد منوراني وعقبال ماأشوف أحمد في عمر أبنك
وألف سلامة علي دراعه

انتي مستعجلة علي أيه بكرة يعبوا الهوا في أزايز ويبيعوه هوكمان ويبقاله تسعيرة وسعره يعلي كمان
تحياتي

dina said...

و الله انا كنت لسا بتكلم فى الحوار دا عندى فى المدونة
لما تبقى فى بلد المشاكل فيها مابتتحلش غير من الريس من اول مشكلة البنوتة بتاعة موضوع التعبير السنة اللى فاتت لحد رغيف العيش بجد يبقى فى حاجة غلط جدا...ما هو يا اما محدش بيشتغل تحته يا اما محدش بيشتغل تحته و ليه لازم المشكلة تولع و تمثل خطر قومى و ممكن تتسبب فى فتنة طائفية عشان نتحرك ...حاجة تفأع المرارة و المشكلة انها مرارة واحدة لو اتفأعت حنعمل ايه من غيرها

أم أحمد said...

dina
=============
يعني الراجل ياعيني هايشيل أيه ولا أيه ؟
بجد حاجة تطهق